Bedrijven op het gebied van fysiotherapie moeten hun CRM-software gebruiken om klanten optimaal te beheren en tegelijkertijd gevoelige gezondheidsgegevens te verwerken in overeenstemming met de wet.

Fysiotherapiecentra zijn in veel opzichten een bijzondere vorm van ondernemen. Aan de ene kant worden patiënten fysiotherapeutisch behandeld volgens uitstelvoorschriften. Aan de andere kant worden er vaak extra diensten aangeboden, zoals het gebruik van fitnessapparatuur ofmassages, die privé worden betaald.

Je hebt dus te maken met patiënten aan de ene kant en met klanten aan de andere kant. Met een CRM-systeem voor fysiotherapeuten kan dit worden verwerkt en kan de best mogelijke service op alle niveaus worden gegarandeerd. In het volgende willen we de mogelijkheden van een CRM-software nader bekijken en verduidelijken wat er echt toe doet bij het kiezen van een CRM-software.

CRM-systemen in de praktijk

CRM-systemen speelt in veel bedrijven een centrale rol als bedrijfssoftware. Maar wat is deze vorm van bedrijfssoftware? Het gaat hierbij in de eerste plaats om de organisatie van alle maatregelen die een bedrijf neemt om de eigen klanten te behouden en te ondersteunen. Met CRM-software kunnen deze maatregelen aan de softwarekant in kaart worden gebracht en beheerd.

Hiervoor wordt voor elke klant een klantenbestand aangemaakt waarin alle informatie en contacten met deze klant worden opgeslagen. Alle actoren in het bedrijf hebben hier dan toegang toe en kunnen zo direct zien wat er laatst met de klant is besproken of welke diensten door de klant zijn gebruikt.

Als een klant een verzoek heeft, kunnen ze daar direct op reageren zonder lang naar data te hoeven zoeken. Maar ook de marketing en sales van een bedrijf profiteert van de centralisatie van data. Facturen of reclamemaatregelen kunnen automatisch worden verzonden.

Functies van CRM-software voor fysiotherapie

Op dit punt willen we ons wijden aan enkele elementaire functies van een CRM-software voor fysiotherapiepraktijken. We willen de concrete voordelen van dergelijke toepassingen benadrukken en laten zien waarom het zo belangrijk is om de juiste software voor uw eigen bedrijf te vinden en niet te vertrouwen op de eerste oplossing.

Klantcontactbeheer

Met klantcontactbeheer kunnen alle gegevens over uw eigen klanten en patiënten op een wettelijk conforme en veilige manier worden opgeslagen en beheerd. Overal waar gegevens over klanten worden verzameld, moeten deze worden samengevoegd en op een auditbestendige manier worden opgeslagen. Het CRM zorgt voor consistente gegevens en de wettelijk conforme verwerking van deze gegevens.

Vooral met betrekking tot gevoelige gezondheidsgegevens moeten fysiotherapiepraktijken speciale maatregelen nemen. CRM helpt niet alleen om te voldoen aan wettelijke voorschriften, maar biedt ook de basis voor efficiëntere en transparantere processen.

Loyaliteitsprogramma’s

Met de CRM-software kunnen loyaliteitsprogramma’s ook eenvoudig worden geïmplementeerd en beheerd. Op deze manier kunnen klanten op de lange termijn op koers worden gehouden en beloond voor hun loyaliteit. Ook hier kunnen wervingsbonussenworden geïmplementeerd. Daarnaast biedt het CRM-systeem een verscheidenheid aan functies die het beheer van deze maatregelen ondersteunen. Op deze manier kunnen klanten beloond worden als ze kennissen werven.

Marketing automatisering

Veel marketingmaatregelen kunnen geautomatiseerd worden met het CRM-systeem. Geïndividualiseerde e-mails naar klanten kunnen bijvoorbeeld met bepaalde tussenpozen naar klanten worden verzonden om hen te informeren over nieuwe aanbiedingen, enz. Kerstmailings of aankondigingen kunnen ook snel en eenvoudig worden geïmplementeerd.

Ook alle andere advertentiemaatregelen, zoals advertenties op social media, kunnen via het marketingdashboard worden beheerd. Het laat direct zien hoe succesvol een bepaalde maatregel was en waar nog ruimte is voor verbetering.

Individuele trainingsgegevens

De trainingsgegevens van elke individuele klant kunnen in het systeem worden opgeslagen. Zo weet de therapeut altijd precies waar hij moet beginnen. Daarnaast kunnen de individuele gegevens ook worden opgeslagen op USB-sticks of chipkaarten. Deze kunnen vervolgens eenvoudig worden aangesloten op de respectievelijke trainingsapparaten of door hen worden gescand. De apparaten passen zich dan automatisch aan de trainingsdoelen aan. De CRM-software helpt om deze gegevens te beheren en veilig op te slaan.

Vind snel geschikte CRM-systemen

Om de CRM-markt bij te houden, moet u zeker weten welke eisen u stelt aan CRM-software voor uw eigen fysiotherapiepraktijk. Onze consultants helpen u met het zoeken en filteren van de markt voor u op basis van uw criteria. Deze service is gratis en vrijblijvend. Op https://www.crmoverzicht.nl/ heb je ook de mogelijkheid om CRM-systemen direct met elkaar te vergelijken. Begin vandaag nog met uw CRM-zoekopdracht.