Het is natuurlijk vervelend om last te hebben van lichamelijke klachten en stress. De grote vraag is vaak hoe het over kan gaan en te verhelpen is. We helpen je hier graag bij. We delen graag onze tips. De basis is natuurlijk gezond eten en voldoende bewegen. Daarnaast kan het ook helpen om hulpmiddelen te gebruiken zoals een traplift, verlaagde drempels en extra steunstangen in de douche. Wist je dat er een traplift subsidie is? Het is goed om te weten dat het aanvragen voor je 65e je veel geld kan schelen. Laten we echter onze tips delen voor minder lichamelijke klachten.

Voldoende rust nemen

Het is van groot belang om voldoende te slapen om overdag goed te functioneren. Rust voldoende uit en zorg voor een diepe slaap. Leef met de natuur mee en zorg dat je dagelijks zeven tot acht uur slaap hebt. Door een vast slaapritueel te hebben zul je sneller in slaap vallen.

Niets eten en drinken voor het slapen gaan

Het is goed om ‘s avonds geen koffie of energiedrankjes meer te drinken. Drink ook geen frisdranken met cafeïne en rook ‘s avonds niet. Door twee tot drie uur voor het slapen niets meer te eten komt je lichaam tot rust en kun je veel beter slapen. Vermijd ook alcohol. Soms helpt een borreltje om in slaap te vallen. Het verstoort echter je slaapritme waardoor je minder diep slaapt.

Prikkel je hersens niet teveel

Het is goed om je hersens ook rust te geven. Smartphones, tablets en laptops of andere schermen verstoren de aanmaak van melatonine. Het is een stof welke je lichaam aanmaakt om je moe te maken. Je valt dan sneller en beter in slaap. De schermen verstoren het hele leerproces in de late uurtjes. Luister naar rustgevende muziek, maak een wandeling of lees een boek.