Natuurlijk wil je mensen die het moeilijk hebben een handje helpen. Maar als je niet oppast, zou je iets kunnen zeggen of doen waardoor de ander zich nog slechter gaat voelen. Het kan heel nuttig zijn om effectieve manieren te leren om anderen emotionele steun te bieden. Dit is uiterst belangrijk om mensen te helpen die het emotioneel moeilijk hebben. Mensen met een eetstoornis kunnen het bijvoorbeeld moeilijk vinden om te voorkomen dat ze ermee stoppen. Ze kunnen zelfs terughoudend zijn om een ​​verslavingskliniek te bezoeken. Door hen op de juiste manier te ondersteunen, kun je ze hopelijk helpen zichzelf te verbeteren.

Bepaal de juiste tijd en plaats om te praten

Het eerste dat je wilt doen, is weten wat het juiste moment en de juiste plaats is om over hun eetstoornis te praten. Dit is erg belangrijk als je ze wilt helpen zich open te stellen en hen wilt aanmoedigen om een ​​eetstoornis kliniek te bezoeken. Je kunt ze uitnodigen om naar een rustige plek te gaan. Zorg ervoor dat de persoon die je probeert te helpen zich veilig en gezond voelt. De beste keuze is praten met de persoon in een lege kamer. Als er echter geen kamers leeg zijn, is een lege hoek prima. Zorg ervoor dat je rustig praat, vooral als je ergens bent waar voorbijgangers je kunnen horen. Vermijd zoveel mogelijk afgeleid te worden. Kies een rustige plek uit de buurt van televisies, radio’s of andere elektronische afleiding. Zorg er daarnaast voor dat je tijdens een gesprek niet multitaskt door niet te sms’en of met je telefoon bezig te zijn. Je kunt ook lopen terwijl je met de persoon praat in plaats van stil te zitten of te staan. Dit maakt het vaak gemakkelijker voor de persoon om over hun problemen te praten. Je kunt ook oefenen met actief luisteren via de telefoon. Het is echter van cruciaal belang dat je persoonlijk met elkaar praat om ervoor te zorgen dat je alles goed begrijpt.

Stel vragen zorgvuldig

Je kunt vragen over de gevoelens van de persoon ten opzichte van hun verslaving. Ze verzekeren dat je er bent om te luisteren is cruciaal in deze situatie. Het is van cruciaal belang dat de andere persoon voelt dat je oprecht geïnteresseerd bent in het leren over hun perspectief en de wens om hen te ondersteunen. Gebruik open vragen om de discussie te vergemakkelijken en het gesprek te sturen. Goede open vragen stellen je in staat om in de gedachten van de persoon te kijken. Als je je vragen begint met ‘Hoe’ en ‘Waarom’, moedig je een gesprek aan in plaats van antwoorden van één woord. Open vragen zijn bijvoorbeeld ‘Wat is er gebeurd?’ Wat ga je hierna doen? “Hoe vind je dat?”

Let op het antwoord.

Besteed aandacht aan het antwoord van de persoon. Geef de persoon je hele aandacht als ze tegen je praten en kijk hem of haar in de ogen. Ze zullen zich meer gerespecteerd voelen als je ze je volledige aandacht geeft. Het is cruciaal om oogcontact te houden, zodat de ander weet dat je aandacht aan hem/haar schenkt. Zorg er echter voor dat je geen overmatig oogcontact maakt. Je kunt ze ook laten weten dat je oplet door “ja” of andere woorden van bevestiging te zeggen op wat ze zeggen. Wees open met je lichaamstaal en gebruik ook andere non-verbale indicatoren. Je kunt bijvoorbeeld proberen te knikken en te glimlachen wanneer dat nodig is. Vermijd bovendien het kruisen van je armen, aangezien dit een defensieve houding uitstraalt en de andere persoon die houding niet goed kan interpreteren.