Veel mensen hebben zwakkere enkels dan normaal. Dit probleem komt vaak voor en is redelijk normaal. Vaak door zwakke enkels krijg je last van je enkels, dit is uitermate vervelend maar hoe voorkom je dit? Hoe zorg jij ervoor dat je geen last meer hebt van je enkels? Hier beneden vind je de tips om deze vervelende klachten te voorkomen en te verhelpen. 

De oorzaak 

Om een probleem te kunnen verhelpen moet je eerst de oorzaak weten. Vaak door een te zwakke of te hoge hak zwik je sneller door je enkel en een eenmaal verstuikte enkel gaat steeds vaker zwikken. Dit komt omdat mensen juist de druk proberen af te halen van de wat verzwakte enkel waardoor deze niet meer geoefend is en je dus bij de minste misstap of krachtinspanning door je enkel kan gaan. 

Tips voor het versterken van je enkel 

Een verzwakte enkel moet je vaak/vaker oefenen, dit kan door oefeningen op internet maar ook door onlineoefeningen op te zoeken die de balans en de sterkte van je enkel versterken. Er zijn drie dingen die erg van belang zijn namelijk kracht, mobiliteit en stabiliteit. 

Kracht 

De spieren rondom de enkel moeten erg aangesterkt zijn om te zorgen dat de enkel niet bij de minste beweging weer verzwikt. De stukje kracht kan je niet trainen in een paar dagen daar gaat wel wat tijd overheen voordat dat weer in balans is. 

Mobiliteit 

Vaak zie je bij een enkel die verstuikt is geweest dat deze erg stijf is en niet soepel beweegt. Hierdoor is ook de kans op verstuiking erg veel groter ook dit moet weer opnieuw in balans komen doormiddel van verschillende oefeningen of fysio- therapie. 

Stabiliteit 

De stabiliteit moet ook in balans zijn. Probeer maar is op één been te staan met de vaak verzwikte enkel en de enkel die niet aangetast is. Je zult direct verschil merken aangezien de stabiliteit bij de verzwikte enkel vele male minder aanwezig is. Ook dit moet getraind worden om opnieuw in balans te komen. 

Ernstig verzwakte enkels 

Bij zeer (ernstig) verzwakte enkels is het erg raadzaam contact met een fysiotherapeut te leggen aangezien je hier lang en blijvend last van kan krijgen. Vaak raadt een fysio ook aan om een enkelbrace te kopen, een enkelbrace kopen kan namelijk ervoor zorgen dat jou enkels meer in balans zijn en zolang je deze draagt zullen jou aangetaste enkels er niet doorheen gaan. Hierdoor zal ook de last van je enkels weggaan. Vaak zorgt een fysio er ook voor dat je oefeningen meekrijgt om alles te versterken en masseert hij de spieren los om de mobiliteit te versterken. Vaak zie je dat bij sporters een zwakkere enkel voorkomt daarom is het raadzaam bij sport een sportbrace te dragen zodat je tijdens die flinke inspanningen niet door je enkel kan gaan. Vooral raadzaam is veel oefeningen te doen om alle aspecten van de enkel aan te pakken en te versterken.